perjantai 18. helmikuuta 2011

Aiheen vierestä: vaatemietintöjä ja Parikoita

Tulin eräänä valaistumisen päivänä siihen tulokseen, että vähemmän on enemmän. Ainakin joissain asioissa. Olen jo jonkun aikaa kokenut vaatekaappini sisällön vähän vaikeaksi, vaikka periaatteessa kaikki vaatteet ovat mielestäni ihania. Valon sytyttyä päässäni päätin kuitenkin aloittaa vaateinventaarion ja -karsinnan hameista, joita on kertynyt etenkin viimeisen 4-5 vuoden aikana hieman liikaa kokoelmiini. Yhdeksästä käyttähameesta kolme päätyikin huutikseen: vaikka olivatkin vallan ihania, eivät ne istuneet täydellisen hyvin kokonsa tai mallinsa puolesta. Ennen olen ostanut "ihania" kuteita ihan senkin perusteella, että "juu, kyllä tätä tulee pienennettyä kotona itse, hyvä tulee". No, kavennukset/muutokset ovat jääneet tekemättä loppujen lopuksi, ja vaate nyhjää käyttämättömänä kaapissa.

Hameitani viikattuna. Jännää eikö vain?

Ns. käyttöhameiden lisäksi minulla on seitsemän nostalgiahametta, joista en ainakaan toistaiseksi kykene luopumaan, mutta tyylillisen ristiriitaisuuden takia en oikein voi käyttääkään. Syynä on menneisyyteni tr00koottina ja sen mukaiset hameet. Ihania hameita ja kerrassaan laadukkaita, mutta ei vaan jotenkin enää luonnistu. Nykyään tyylillisesti eniten kiinnostaa lähinnä vintagehenkisyys ja etenkin 40-50-lukulaisuus.

Vähennysprojektin alettua päätin, että jatkossa satsataan sitten kerralla laatuun, eikä ostella mitään kivoja turhuuksia vain, koska ovat halpoja. Kolmen poismenevän hameen tilalle saa tulla yksi uusi tulokas, jonka pitää olla täydellinen: istuva, kestävä ja kaunis. Sopivan löysinkin Minna Parikalta, ja nyt minä ja maailman pehmein, kaunein ja lämpimin villahameeni olemme erittäin hyvää pataa. Kaikenkukkuraksi sydäntäni lämmittää erinomaisen paljon hameen kotimaisuus sekä designin, että valmistuksen osalta. Kotimaisuus rokkaa.



Hame oli muuten paketoitu maailman söpöimmästi vaaleanpunaiseen paketointimateriaaliin, ja mukana tuli myös tulevan S/S 2011 Rosea Vulgaris-malliston kuvasto. Voi että, miten kauniita kenkiä ja laukkuja ja kaikkea. Olen ehtinyt kehittää jo pienoisen fiksaation erästä kenkäparia ja erästä laukkua kohtaan. Odotan innolla malliston saapumista liikkeeseen ja nettiputiikkiin. Olen muuten jo muutaman päivän ihmetellyt, miksei ainakaan minun silmääni ole osunut oikeastaan kenenkään suomalaisen tahon kirjoitusta/mitään tulevasta mallistosta. Muutamaan ulkomaiseen olen törmännyt, mutta siihen se jääkin.


(Ja niin, tämä ei ollut maksettu mainos)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti